Rok 2023 przynosi wizję lepszego jutra oraz nadzieję na stopniowy powrót do „normalności”.
Liczymy, że z odwagą wejdziemy razem w kolejny rozdział, któremu towarzyszyć będą tylko pozytywne emocje. Jest to również czas tworzenia społeczności, okazując sobie wzajemne wsparcie oraz ciesząc się z nadchodzących planów i osiąganych sukcesów. Kontynuujemy zatem cykliczne wydarzenie artystyczne, którego motywem przewodnim jest słowo.
VECTOR ART AWARD to konkurs promujący najlepsze prace artystyczne, które mają odpowiedzieć na rokrocznie wybierane Słowo Roku Vector+. Ze wszystkich nadesłanych projektów Jury wybierze 10 najlepszych prac, które zaprezentowane zostaną na wystawie w budynku Vector+. W kolejnym kroku społeczność biurowca zagłosuje na swojego faworyta. Zwycięzca otrzyma nagrodę pieniężną w wysokości 5 000 PLN.
Autor: Magdalena Kliś
Tytuł: CHWILA
Technika wykonania:
praca wykonana techniką pouring paint poprzez wylanie odpowiednio przygotowanej mieszanki farb a reszta obrazu została wkomponowana w powstałe tło
Opis pracy:
Macierzyństwo to emocje i z nim wiąże się cała paleta emocji. To radość i piękne chwile, są to momenty wzruszeń i dumy, ale macierzyństwo ma również drugą stronę, wiążącą się ze stresem, obawami i wiecznym niepokojem. Są to emocje, które towarzyszą nam od narodzin dziecka. Obraz ten miał na celu ukazanie ulotności szczególnie wczesnego macierzyństwa. Nieoczywiste postacie jakby rozmyte ukazują szybko przemijający czas, przez co nasze wspomnienia z biegiem lat rozmywają się i już nie są takie wyraźne jak je kiedyś pamiętaliśmy, ale pamiętamy emocje które temu towarzyszyły
Autor: Monika Szewczyk
Tytuł: Tłumione emocje
Technika wykonania:
digital art, 2500 x 2500 px
Opis pracy:
Nigdy nie przepraszaj za swoje emocje! Nawet te złe. Nigdy ich nie tłum! Nie bądź jak krzyczące dziecko ze szklanym kloszem na głowie. Takiego dziecka nikt nie usłyszy. Nikt nie zareaguje. Tłumiąc emocje, pozostaniesz z bólem i lękiem sam. Takie zachowanie obraca się przeciwko Tobie. Na szczęście już po pandemii. Być może był to wypracowany mechanizm, by przetrwać ten trudny czas. Już się skończyło. Już jest dobrze. Już tego klosza nie potrzebujesz. Już możesz go ściągnąć. Już nie musisz się izolować. Możesz wykrzyczeć, co czujesz. I zostaniesz usłyszany. Tego Ci życzę.
Autor: Joanna Kalinowska-Juszczyk
Tytuł: Tęsknota
Technika wykonania:
kolaż cyfrowy, 29 x 29 cm
Opis pracy:
Kolaż przedstawia nagą kobietę wśród uschniętych kwiatów. Kobieta patrzy w obraz/lustro z pięknym zielonym, kwiecistym krajobrazem. Jest zamyślona, smutna... Usycha z tęsknoty. Tęskni za tym co było, za tym co ją ominęło, za tym czego nie doświadczy. Coś jej umknęło niczym zbyt krótkie lato, którym nie zdążyła się nacieszyć. Coś się skończyło i nie wróci, a ona nie potrafi tego zaakceptować. Tkwi w miejscu bez życia, w miejscu bez nadziei na lepsze jutro. Otacza ją przesuszona gleba, suche rośliny i ciemny księżyc, który zdaje się być surowym sędzią jej wewnętrznej porażki, straty, tęsknoty.
Autor: Paulina Piekut
Tytuł: Żal
Technika wykonania:
akryl na płótnie, 50 cm x 70 cm
Opis pracy:
Obraz pokazuje starszą kobietę, której został już jedynie żal do samej siebie za to że przez strach i nieśmiałość nie przeżyła swojego życia tak jak należy. Oprócz żalu zostały jej jedynie uschnięte kwiaty, których świeżość przeminęła tak samo jak jej młodość, w której panowała ciągła obawa. Obraz ma przekazać widzowi aby żył tak żeby nie skończył na koniec z żalem do samego siebie lub nawet innych bo lepiej żałować ze się coś zrobiło niż że się czegoś nie zrobiło. Po pięknych chwilach zostały tylko suche kwiaty, które nie mają już żadnej wartości, ale kobiecie zostało tylko to bo nie miała odwagi iść dalej i zachować czegoś więcej niż bezwartościowy bukiet.
Autor: Adrianna Sasiela
Tytuł: Czynniki
Technika wykonania:
papier mâché na konstrukcji z siatki przeplecionej sznurkami, 70 x 90 x 70 cm
Opis pracy:
Emocje jako stały element ludzkiego życia, mają znaczący wpływ na funkcjonowanie człowieka. Często skorelowane ze sobą, niektóre bardziej ukryte od innych, są nieodzownym elementem jednostki. Rzeźba nawiązuje do charakterystyki emocji, do ich wzajemnych powiązań oraz wielowarstwowości, nieokiełznania. Duże elementy papier mâché zostały wtopione w stalową, ocynkowaną siatkę, pomalowaną na biało. Sznurki o zróżnicowanej średnicy przeplecione przez otwory łączą elementy rzeźby. Zróżnicowanie wielkości, formy, koloru oraz tekstury poszczególnych elementów odzwierciedla czynniki mające wpływ na ostateczny stan, który kieruje człowiekiem lub jest przez niego duszony. Praca przez swój organiczny kształt przekazuje myśl o emocjach jako naturalnej części każdego człowieka.
Autor: Julia Korotina
Tytuł: Otulona ciepłem
Technika wykonania:
malarstwo na dywanie, 180 x 130cm
Opis pracy:
Tematem mojej pracy malarskiej są radosne wspomnienia z dzieciństwa związane z rodzinnym domem. Postanowiłam skupić się na tzw. „radzieckich dywanach", które są istotnym elementem dla wielu rodzin mieszkających w Kazachstanie. Zdobią one nie tylko podłogi, ale także ściany. Miłe wspomnienia z nimi związane to główny temat pracy. Określenie „radzieckie dywany” powstało w krajach byłego ZSRR. Nazywano tak dywany znajdujące się w pomieszczeniach, które służyły do jego ocieplenia. Często rozkładano je na podłodze albo wieszano na ścianach. Obecnie tradycja ta nie jest już kultywowana i ma znaczenie sentymentalnie. Niemniej jednak jest to ważna część kazachskiej kultury, którą pamiętam jeszcze ze swojego rodzinnego domu. Dlaczego historia związana z „radzieckimi dywanami” jest dla mnie tak ważna? Stanowi ona wspomnienia rodzinne, chwile beztroskiego dzieciństwa, przytulnej domowej atmosfery i miłości najbliższych. Mam wrażenie, że każde dziecko zasypiając, patrzyło na te ozdobne wzory, które dzięki wyobraźni zamieniły się w całe światy. W tych wzorach można było zobaczyć wszystko: twarze, zwierzęta, ludzi, pałace czy całe miasta. I jaka to była przyjemność przebiec palcem po wszystkich tych liniach i stworzyć trasę, którą znasz tylko ty!
Autor: Barbara Konopko
Tytuł: FØLELSER
Technika wykonania:
malarstwo akrylowe, 50 x 60 x 3,5 cm
Opis pracy:
"Jedni mówią, że świat zniszczy ogień. Inni - że lód. Iż poznałem pożądania srogie, jestem z tymi, którzy mówią: ogień. Gdyby zaś świat dwakroć ginąć mógł - myślę, że wiem o nienawiści dość, by rzec: równie dobry lód jest, by niszczyć. I jest go w bród." F. Robert, Fire and ice Nienawiść i pożądanie. Szczęście oraz smutek. Beznadzieja albo pasja. Żadna emocja nie wybrzmi w pełni bez swojego przeciwieństwa. Żadna z nich nie jest tą, którą powinno się odczuwać by być tylko dobrym lub tylko złym. Każda jest ważna. Każda przekazuje nam coś istotnego. Obraz jest abstrakcyjnym wyobrażeniem skutego lodem jeziora, w którego odmętach kryje się pierwiastek ognia. Ukryty jest tu także pierwiastek ziemi – dzięki zastosowaniu mieszanki farb akrylowych i sproszkowanych minerałów można go poczuć pod palcami. Niejednorodna i pofalowana tekstura obrazu metaforycznie przedstawia wzloty i upadki w codziennym życiu, a złote elementy – pewien rodzaj wyzwolenia. Nazwa obrazu – FØLELSER – to norweskie określenie na słowo emocje. Nordycki świat to świat przeciwieństw – jest więc piękną analogią do przeciwstawnych emocji. To właśnie tu polarne ciemności przełamane są pięknem zórz. Tu długie, mroźne zimy spotykają się z blaskiem ciepłego ognia. Tu żyje się w zgodzie z naturą, dzięki czemu łatwiej jest żyć w zgodzie ze sobą i ze swoimi emocjami.
Autor: Julia Ogórkowska
Tytuł: Życie w pełnym rozkwicie
Technika wykonania:
farby akrylowe na podobraziu, 70 x 100cm
Opis pracy:
Emocje są różnorodne. Jedne przyciągamy osobiście, inne pojawiają się w naszym życiu przypadkiem. Mogą sprawiać, że czujemy zachwyt albo ból. Niekiedy się ich obawiamy, chociaż nie zawsze jest to uzasadnione. Zdarza się, iż chcemy odgonić je jak najszybciej. Z kolei te wyjątkowe i piękne pragniemy zachować przy sobie jak najdłużej. Ludzkie uczucia wciąż się zmieniają i będą się zmieniać, a ich wachlarz niejednokrotnie zaskoczy każdego z nas. Spójrz przez chwilę na mój obraz i zauważ to, co chciałam przekazać. Zobacz, w jaki sposób uchwyciłam na nim różnorodność emocji. Zastanów się, co widzisz. Co czujesz.
Autor: Kinga Wośko
Tytuł: Cindy Blackman
Technika wykonania:
olej na płótnie, 100 x 130 cm
Opis pracy:
Obraz "Cindy Blackman", w formacie 100cm x 130cm, przedstawia perkusistkę urodzoną w 1959 roku i znaną z zespołów współtworzonych z Lennym Kravitzem, czy też Carlosem Santaną. Głównym tematem obrazu są emocje towarzyszące artystce podczas gry na perkusji. Postanowiłam wykorzystać ciepłą tonację barwną w kolorystyce żółci i zieleni, które kojarzą się z energią i pozytywnymi wibracjami. Przywołują one także na myśl skojarzenia z rytmami etnicznymi i latino, które artystka przeplata z jazzowym brzmieniem. Przesłaniem obrazu jest wprowadzenie odbiorcy w świat dźwięku, kolorów i dobrych emocji. :) Osobiście jestem perkusistką, a gra na tym instrumencie sprawia mi wiele radości i satysfakcji. Zestawienia rytmów i dźwięków budują cały nastrój utworów muzycznych. Ideę tą postanowiłam przenieść na płótno, stosując geometryzację, rozmycia oraz przemyślaną gamę kolorystyczną, która wynika z interpretacji własnych emocji towarzyszących mi podczas słuchania utworów muzycznych współtworzonych przez Cindy Blackman. Powyższy obraz jest częścią cyklu składającego się z 9 obrazów.
Autor: Marzena Palka
Tytuł: Ciężar
Technika wykonania:
olej na desce, technika własna, 30cm x 50cm
Opis pracy:
Towarzyszą nam codziennie, w każdej chwili życia, nie opuszczają na krok. Gwałtowne, silne, świadome bądź nie, popychają nas do przodu lub mówią “stop”. Co jednak z tymi niejednoznacznymi? Tymi, w wyniku których ciężar mieszających się uczuć przygniata aż do ziemi? Pierwsze było słowo. Usiądę, spróbuję nazwać nienazwane, przelać na kartkę emocje i towarzyszącą im myśl. Zrobię to w pośpiechu, by się z nimi rozprawić, gdyż przychodzą i odchodzą. Słowo miało pomóc… To zaledwie jedna kartka, a ja jestem księgą. Praca przedstawia pomiętą kartkę rzuconą na bijącą bielą podłogę. Zniekształcenie papieru powoduje, że nie mamy dostępu do całości. Sam wygląd kartki oraz forma powtarzającego się słowa będącego tu metaforą wewnętrznych zmagań, wielości odczuć i stawianych sobie pytań sugerują obecność intensywnych emocji, które towarzyszyły przy zapisie.